Oliwa z oliwek, awokado i cellulit

image

Awokado i oliwa z oliwek "to dobre tłuszcze", więc muszą być dobre na cellulit, prawda?

Wiele osób uważa, że skoro awokado i oliwa z oliwek są zdrowe (rzeczywiście), to mogą spożywać ich duże ilości bez przybierania na wadze i bez cellulitu (co jest bardzo błędne).

(To samo dotyczy innego niesłusznie przereklamowanego oleju ostatnich lat, oleju kokosowego, który jest tematem na zupełnie osobny artykuł).

To, oprócz pięknego zielono-żółtego koloru awokado, doprowadziło do powstania milionów artykułów i zdjęć na Instagramie przedstawiających awokado w tysiącach różnych postaci i wersji, gloryfikujących jego zalety.

Na szczęście oliwa z oliwek, jako mniej "instagramowalna", uniknęła całej tej żałosnej ekspozycji na Instagramie.

Ale czy cały ten szum jest uzasadniony? Zobaczmy, jak dobre lub złe jest awokado dla Twojej sylwetki, a zwłaszcza dla cellulitu, który jest tematem tego bloga.

Olej z awokado, oliwa z oliwek, awokado i jednonienasycone kwasy tłuszczowe (MUFA): zdrowe, ale tuczące

Awokado i oliwki to owoce bogate w tłuszcz i błonnik. Zarówno awokado, jak i oliwki zawierają 15% tłuszczu, z czego 10% stanowi kwas oleinowy - jednonienasycony kwas tłuszczowy omega-9.

Oliwa z oliwek i olej z awokado, oba będące ekstraktami tłuszczowymi odpowiednio z oliwek i awokado, zawierają 100% tłuszczu, z czego około 70% stanowi jednonienasycony kwas oleinowy.

Tłuszcz jednonienasycony jest tłuszczem neutralnym, który z punktu widzenia zdrowia może być spożywany w dużych ilościach bez negatywnych skutków, jakie może mieć dla zdrowia zbyt duża ilość tłuszczu omega-6 (zaburzenie równowagi omega-3/omega-6, działanie prozapalne); lub negatywnych skutków zatykających tętnice, wywołujących insulinooporność tłuszczów nasyconych.

Nadmierna ilość tłuszczu, nawet "zdrowego", nie jest zdrowa

Z drugiej strony, każdy tłuszcz spożywany w dużych ilościach prowadzi do odkładania się tłuszczu w organizmie, chyba że jest on spalany na energię poprzez ćwiczenia fizyczne lub codzienny ruch.

Nie ma czegoś takiego jak zdrowa otyłość czy zdrowa nadwaga. Nadmierne gromadzenie się tłuszczu jest szkodliwe zarówno dla zdrowia, jak i dla wyglądu, niezależnie od tego, czy spożywany tłuszcz był pierwotnie zdrowy. Otyłość to otyłość.

Jeśli tłuszcz odkłada się w okolicy brzucha, w momencie, gdy ciało staje się otyłe lub ma nadwagę, wkraczamy na terytorium o złym stanie zdrowia: głęboki tłuszcz brzuszny (tzw. tłuszcz trzewny) jest dobrze znany jako czynnik prozapalny i czynnik ryzyka chorób serca.

Jeśli tłuszcz odkłada się w okolicy ud/pośladków, mamy problem z wyglądem i miejscowym stanem zapalnym, objawiający się dużymi udami i/lub cellulitem.

To samo dotyczy cellulitu: nie istnieje coś takiego jak zdrowy cellulit. Przewlekły stan zapalny o niskim stopniu nasilenia jest integralną częścią cellulitu.

Jeśli nadmierne spożycie zdrowego tłuszczu prowadzi do nagromadzenia się tłuszczu wewnątrz skóry (co nazywamy cellulitem), nie ma znaczenia, czy pierwotnie spożyty tłuszcz był zdrowy, czy nie. Nagromadzony tłuszcz podskórny (tj. tłuszcz w głębokiej warstwie skóry) sprawi, że skóra na udach i pośladkach będzie wyglądała na wyboistą (co nazywamy cellulitem).

Na szczęście nie można spożywać zbyt wiele awokado, natomiast wiele osób (przynajmniej w krajach śródziemnomorskich) spożywa zbyt dużo oliwy z oliwek. Tak więc z praktycznego punktu widzenia awokado jest lepsze niż oliwa z oliwek.

Czy oliwa z oliwek / awokado powodują cellulit?

Nadmierna ilość tłuszczu z awokado, oleju z awokado, oliwy z oliwek lub jakiegokolwiek innego tłuszczu powoduje, że skóra ud i pośladków staje się niezdrowa. Dzieje się tak, ponieważ nagromadzenie nadmiaru tłuszczu wewnątrz skóry prowadzi do stanów zapalnych, zatrzymania wody i zwłóknienia. Cellulit to nie tylko problem estetyczny, ale także oznaka miejscowego, przewlekłego stanu zapalnego o niskim stopniu nasilenia oraz niezdrowego stanu skóry.

Można więc powiedzieć, że spożywanie zdrowych kwasów tłuszczowych (w tym kwasu tłuszczowego z awokado czy oliwy z oliwek) jest zdrowe, o ile nie prowadzi do nadmiernego gromadzenia się tłuszczu w organizmie. A tak się zwykle dzieje w przypadku połączenia węglowodanów z tłuszczem.

Nadmierne spożycie tłuszczu, zwłaszcza w połączeniu z węglowodanami, jak w przypadku awokado na toście, oliwy z oliwek na toście lub awokado i oliwy z oliwek na toście (tak, to też widziałam), zawsze będzie prowadzić do gromadzenia się tłuszczu i cellulitu, zwłaszcza w połączeniu z brakiem aktywności fizycznej.

Kluczem jest umiar

Kluczem jest więc umiar. Trochę awokado to świetna rzecz, zwłaszcza gdy zastępuje muffinkę jako przekąskę, ser w sałatce lub bekon na grzance. Oliwa z oliwek z pierwszego tłoczenia lub olej z awokado też są dobre, zwłaszcza gdy zastępują masło. Ale spożywanie zbyt dużej ilości nie jest dobre.

Na przykład nadmierne spożycie oliwy z oliwek jest jedną z przyczyn otyłości w krajach takich jak moja rodzinna Grecja, gdzie ludzie prawie nie piją oliwy z oliwek. Tak, na początku jest to dobre dla serca, ale później 50 kilogramów nadwagi, z czego część w okolicy brzucha, a część w okolicy ud/pośladków, nie jest już ani zdrowe, ani korzystne dla wyglądu.

Czy awokado zmniejsza cellulit?

Czy awokado może zmniejszyć cellulit? Czy awokado jest pokarmem antycellulitowym, jak sugerują niektórzy, być może jeśli jest spożywane w małych ilościach? Nie. Awokado jest neutralnym pożywieniem, jeśli jest spożywane w normalnych ilościach.

Ale nie jest pokarmem antycellulitowym. W tym celu należy zwrócić uwagę na znacznie mniej kalorii, znacznie więcej błonnika i znacznie większą zawartość polifenoli / związków fitochemicznych (np. jagody, brokuły itp.). Albo białka z wysoce nienasyconymi kwasami tłuszczowymi (HUFA), jak w dzikim łososiu lub sardynkach.

Oliwa z oliwek nie jest oczywiście pokarmem antycellulitowym.

Awokado na toście: hipsterskie nie znaczy odchudzające ani zdrowe

Zatem wszystkim tym Instagramerom, którzy trzy razy dziennie publikują awokado na toście jako przykład zdrowej żywności, muszę powiedzieć: od kiedy to węglowodany i tłuszcz w połączeniu - i niewiele więcej - są zdrowe lub odchudzające?

Łosoś i brokuły są zdrowe i odchudzające. Jagody (i bardzo niewiele orzechów) są zdrowe i odchudzające. Ale więcej tłuszczu i węglowodanów na dodatek do tego, co wszyscy już spożywają, nie jest zdrowe i odchudzające.

Może jest to neutralne, ale nie poprawia zdrowia ani nie odchudza. Spójrzmy prawdzie w oczy.

Co jest lepsze dla zdrowia i walki z cellulitem: awokado czy oliwa z oliwek?

Awokado może zawierać 6,6 razy mniej tłuszczu niż oliwa z oliwek, ale mamy też tendencję do spożywania 6,6 razy więcej awokado niż oliwy z oliwek podczas jednego posiłku (jedno awokado zawiera 30 g tłuszczu, co odpowiada dwóm łyżkom stołowym oliwy z oliwek).

  • Jedno awokado zawiera 13 g błonnika, ale przecież nikt nie spożywa oliwy z oliwek prosto z butelki, zwykle polewamy nią sałatkę (jedna główka sałaty rzymskiej również zawiera 13 g błonnika).

  • Jedno awokado ma 330 kalorii, podczas gdy dwie łyżki stołowe oliwy z oliwek mają 270 kalorii

  • Jedna kromka tostu (75 kalorii) z połówką awokado na wierzchu (165 kalorii) ma około 240 kalorii

  • Jedna kromka tosta (75 kalorii) z jedną łyżką stołową oliwy z oliwek (135 kalorii) i kilkoma pomidorkami cherry na wierzchu ma około 220 kalorii.

Wreszcie, wysokiej jakości oliwa z oliwek extra virgin (jedyna oliwa z oliwek, którą warto spożywać) zawiera bardzo dużo polifenoli, których awokado nie zawiera.

Nie będę się tutaj zbytnio rozpisywał na temat oleju z awokado, ponieważ rafinowany olej z awokado jest bezcelowy (czysty tłuszcz i nic więcej), a cały nierafinowany olej z awokado ma bardzo ciężki smak.

Podsumowując, mogę powiedzieć, że oba produkty są dobre, o ile zastępują niezdrową żywność (muffiny, ciastka, masło, tłuszcze trans, tłusty ser, okropny smażony bekon na grzance itp.) ). Natomiast mogą one być "złe", jeśli są spożywane w dużych ilościach i bez ćwiczeń, spacerów lub innego codziennego ruchu, który pozwoliłby spalić nadmiar kalorii.

Jedzenie awokado lub oliwy z oliwek w dniu, w którym poddajesz się zabiegowi na cellulit

Jedno jest pewne, jeśli poddajesz się zabiegowi na cellulit, w dniu zabiegu nie spożywaj niczego, co zawiera węglowodany, cukry, alkohol lub tłuszcz (w tym zdrowy tłuszcz, taki jak awokado lub oliwa z oliwek) (możesz jeść warzywa, chude białko i owoce jagodowe).

Ma to na celu oszukanie organizmu, że poddawany jest głodówce i w ten sposób zmaksymalizowanie uwalniania tłuszczu z komórek tłuszczowych, co dobry zabieg na cellulit powinien stymulować (niewiele zabiegów na cellulit to robi, ale to już inna historia...).

Wcieranie awokado lub oliwy z oliwek w skórę w celu usunięcia cellulitu? Poważnie?

Jest jeszcze jedna rzecz na ten temat: niektórzy ludzie w Internecie sugerują, że aby zmniejszyć cellulit, należy smarować skórę awokado lub oliwą z oliwek, czasami oliwą z oliwek z dodatkiem zmielonych ziaren kawy.

Jest to tak niedorzeczne, że nie zamierzam nawet tracić czasu na analizę. Oleje te zmiękczą naskórek (powierzchnię skóry), jak każdy inny olej, a zmielone ziarna kawy złuszczą go, jak wszystko, co ma właściwości ścierne.

Ale to wszystko: nic nie stanie się z Twoją hipodermą (głęboką warstwą skóry, gdzie występuje cellulit) ani z samym cellulitem.